Struvor

February 2, 2016

Struvor har man gjort sedan lång tid tillbaka och det är en gammal tradition i Finland där man brukar bakar dem till första maj. Jag antar att många av er inte hört talas om dessa kakor (i alla fall inte om ni är i min ålder och yngre). Kanske är det bara jag som inte hade gjort det innan för några år sedan när mamma gav mig ett struvjärn det vill säga! Struvorna har i alla fall redan blivit en favorit i vårt hem! Så jag tänkte dela med mig av receptet som är hur enkelt som helst och innehåller väldigt få ingredienser! Tror att det är ganska lätt att byta ut mjölet och göra dem glutenfria också.
Struvor
rIMG_0619

Struvor
ca. 40-50 st (vilket inte är så mycket! Man stoppar lätt i sig 2-4 stycken p.g.a att de är så tunna!)

Du behöver:
Struvjärn (finns ofta att hitta begagnat på olika loppis, secondhand eller här!)
Fritös eller kastrull
Gaffel
Hushållspapper

Ingredienser:
2 dl mjöl
2 dl gräddmjölk
2 ägg
(valfritt 2 tsk socker)

ca. 0,5 - 2 l solrosolja (beroende på om du använder kastrull eller fritös)

Blanda mjölet med äggen och tillsätt sedan gräddmjölken så att det inte klumpar sig.
Häll i oljan i fritösen eller kastrullen. Värm oljan till 180 °C. Använder du fritös måste du fylla den till minimum som oftast är 2 l och så ställer du den på 180 °C, använder du kastrull räcker det med ca. 0,5 l och du får trixa lite för att få rätt temperatur (använd termometer i kastrullen som tål mycket hög temp.).

Lägg hushållspapper på en plan yta som täcker ca. 50 x 50 cm.

Låt struvjärnet stå några minuter i oljan som uppnått 180 °C. Sedan tar du upp järnet och låter det droppa av lite innan du doppar den i smeten. Doppa järnet så att inte ovansidan hamnar under ytan, annars blir det svårt att lossa struvan. Håll kvar järnet i smeten en liten stund så att det hinner stelna lite. Sedan håller du järnet med smeten nere i oljan tills struvan blir gyllenbrun (tar bara några min). Tricket är att inte ha för lite olja så att man verkligen kan doppa järnet! Annars kan struvan bli utplattat och inte alls lika fin.
När struvan är färdig tar du upp järnet (här kan struvan ibland trilla av och då är det bra att ha t.ex. en gaffel att fiska upp den med) sedan lossar du försiktigt struvan med en gaffel på hushållspappret. Sedan fortsätter du tills smeten tagit slut.

Doppa sedan de färdiga struvorna i strösocker och låt dem ligga på hushållspapper under natten. Sedan kan de läggas försiktigt i en burk (inte lufttät! Då kan de bli mjuka). Håller 8-11 dagar ungefär har jag läst!

rkIMG_0641
Så här ser struvjärnet ut! På bilderna ser ni dock inte handtaget som man skruvar fast järnet i. Dem begagnade och använda struvjärnen är bäst berättade min gammelsvärmor(min mans farmor) så försök få tag på sådana!
rIMG_0652
Hoppas ni blir minst lika förtjusa som vi är här hemma :)
Ta hand om er! Kramar

0 kommentarer:

Post a Comment

Marie Wessman All rights reserved Design by Blog Milk : Blogger