Mönster "Fattigmans Tröja"

December 18, 2015

Eget projekt - Design kandidat, år 3 (ht)
HDK

För att förklara kort och koncist så har jag i mitt projekt skapat ett mönster utifrån en inspirationsplats och sedan återförenat mönster och plats i ett dokumenterande och undersökande. Jag har inspirerats av nordiska illustratörer och så klart skogsdungen i Botaniska trädgården här i Göteborg som jag skrev om i ett tidigare inlägg.
IMG_0251
Jag inspireras av den mystik och det mörka som finns i nordiska illustrationer och ville återskapa det på plats genom att fota i skymning.
IMG_0280 kollage
"Skogen är fattigmans tröja" - ett gammalt talesätt som jag tyckte passade fint att namnge mitt mönster efter. Skogen fascinerar mig väldigt. Den kan tala så olika till människor. Dels frambringar den ett lugn för många men också kan den frambringa rädsla. För mig är skogen lugn, omfamnande och vis och den ligger mig varmt om hjärtat.
IMG_0207
Den här stammen (ovanför) är heeelt fantastisk!
IMG_0343 v.2
Idag hade vi våra presentationer och det var väldigt kul att se vad alla hade åstadkommit under den här perioden. Jag funderar på att fortsätta lite med mitt projekt och återvända till platsen och fota igen. Vi har nämligen tid fram tills mitten av januari så det finns lite tid att vidareutveckla! Dessutom tror jag att jag nu har en idé om vad mitt examensarbete som handla om :)

Nu ska jag ta jullov i några dagar! Vi ska åka hem till min familj i år och vi blir många fler än vad vi brukar vara eftersom min moster med familj kommer ner och firar jul med oss! Ska bli så himla mysigt :)

Hoppas ni har en fantastisk jul med mycket glädje och fokuserande på vad julen verkligen handlar om! Det ska jag i alla fall ha :) Kram

0 kommentarer:

Post a Comment

Marie Wessman All rights reserved Design by Blog Milk : Blogger